Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Muzak czyli coś „więcej niż muzyka”

Jak zarządzać uwagą słuchową odbiorcy, aby muzyka stała się tłem? Poznaj wybrane koncepcje muzyki tła: artystyczne i funkcjonalne. Tym razem inżynieria akustyczna w wydaniu firmy Muzak.

Od Wired Radio do firmy Muzak

Historia amerykańskiej firmy Muzak rozpoczyna się już w 1922 roku. Wtedy to pojawił się nowatorski pomysł uruchomienia radiofonii przewodowej i wykorzystania linii elektrycznych do transmisji dźwięku. Dzięki Wired Radio wiadomości, muzyka oraz reklamy mogły docierać bezpośrednio do domów prywatnych użytkowników. 

Projekt zainicjował amerykański generał George Owen Squier (1865-1934), który z powodzeniem łączył służbę w wojsku z pracą naukowca i inżyniera. Swoje badania prowadził na potrzeby armii. Dysponował ogromnym budżetem i był hojnie wspierany przez amerykański Kongres. 

W 1936 roku, czyli dwa lata po śmierci Squiera, Wired Radio zostało oficjalnie przekształcone w firmę Muzak. Początkowo dostarczała ona muzykę do hoteli i restauracji zlokalizowanych na terenie Nowego Jorku. Z czasem katalog obiektów poszerzono o banki, sklepy, gabinety medyczne, punkty pocztowe, miejsca pracy, a nawet windy.    

Music by Muzak 

Muzak budował swoją kampanię promocyjną wokół stwierdzenia, iż muzyka w oryginalnej wersji nie jest w stanie przyczynić się do osiągnięcia takich samych rezultatów jak jej autorski produkt. Firma stawiała na aranżacje utworów znanych i lubianych, ale miały być one przygotowane według ściśle określonych zasad.  

Po pierwsze Music by Muzak to muzyka czysto instrumentalna. Uważano, że słowa wywołują u ludzi myślenie, co było niepożądaną reakcją. W narracji muzycznej unikano nagłych zwrotów akcji, zmian tonacji i nastroju. Zabronione były także fragmenty o charakterze improwizacyjnym, jak również wszelkie przejawy spontaniczności. 

Na plan pierwszy wysuwała się znana i łatwo wpadająco w ucho melodia. Ograniczano wszelkie zmiany dynamiczne i agogiczne, które mogłyby przełożyć się na efekt zaskoczenia. Dominowała jednostajna i przewidywalna rytmika pozbawiona synkopowania. 

Od sukcesu do bankructwa

Audioarchitekci Muzaka postawiali na kreowanie „anonimowej przestrzeni dźwiękowej pozornie pozbawionej bezpośrednio dostrzegalnego znaczenia muzycznego” (Radano 1989: 450). Posługiwali się mechanizmem ukierunkowanej stymulacji, wykorzystując odpowiednio przygotowany materiał muzyczny do wywoływania  natychmiastowych efektów przede wszystkich w obszarze pobudzenia, emocji czy nastroju. 

Za sukcesem firmy stała również uważność na zagadnienie preferencji muzycznych odbiorcy. Firma działała zgodnie z zasadą „lubimy to, co znamy”. Całość strategii bazowała na łańcuchu zależności, jakie mogły pojawić się pomiędzy odpowiednio dobraną muzyką a różnego typu reakcjami – na poziomie fizjologicznym, afektywnym, kognitywnym i behawioralnym.

Fiasko formuły Muzaka przypieczętował trend odtwarzania „mainstreamowej” muzyki, ale w oryginalnych wykonaniach. Rozwój technologiczny i obecność coraz większej liczby konkurencyjnych rozwiązań doprowadziły do bankructwa firmy w 2009 roku. 

Formalnie marka Muzak zniknęła z rynku w 2011 roku. Jednak nazwa muzak (pisana małą literą) nadal funkcjonuje  jako swego rodzaju symbol narzuconej „tapety akustycznej”, którą słuchacz zauważa dopiero wtedy, kiedy przestaje grać.

Autorka: Sylwia Makomaska

 

#psychologiamuzyki #musicpsychology #strefapsychologiimuzyki #musicpsychologyzone #muzykatła #backgroundmusic #Muzak #GeorgeSquie #sylwiamakomaska

 


W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.

Zobacz też: Efekt „tapety akustycznej” w audiomarketingu i „Muzyczne umeblowanie” projektu Erika Satie

Więcej informacji:
Muzak czyli coś „więcej niż muzyka”