B jak ucieczka
Czy zdarzyło Ci się kiedyś wyjść ze sklepu, ponieważ muzyka była za głośna? Denerwowała Cię i odrywała od zakupów. Poznaj, co kryje litera B w modelu BRECVEM(A). Odkryj siłę i znaczenie muzyki (tła) w audiomarketingu.
Konsument w sidłach hałaśliwiej muzyki
Głośna muzyka w miejscu sprzedaży może drażnić. Marzysz wówczas o tym, żeby jak najszybciej wyjść. Pomimo tego, że rozpoznajesz utwór i w sumie nawet go lubisz, nie możesz zebrać myśli. Muzyka staje się nieznośnym hałasem, więc pobyt w sklepie zamieniasz w gonitwę.
Chwytasz pierwsze z brzegu T-shirty i nawet ich nie przymierzasz. Przy kasie bezrefleksyjnie dorzucasz trzy pary skarpetek. Tłumaczysz sobie, że przecież są w cenie dwóch, więc chyba warto. Wreszcie wychodzisz i właściwie dopiero (pozorna) cisza na korytarzu przynosi ulgę.
B modelu BRECVEM(A)
Zaproponowany przez Patrika Juslina model BRECVEM(A) wskazuje na osiem możliwych mechanizmów wzbudzania reakcji emocjonalnych na muzykę. Mają one zróżnicowany poziom złożoności i mogą odnosić się do różnych rodzajów emocji: podstawowych (m.in. radość, smutek, strach), złożonych (np. duma, nostalgia), a także emocji, które są skutkiem poznawczej oceny emocji estetycznych (np. podziw, zachwyt).
Listę otwiera „odruch pnia mózgu” (ang. brain stem reflex). To automatyczna odpowiedź organizmu na nagłe, głośne czy dysonansowe zmiany z muzyce. Można określić go mianem słuchowego odruchu zaskoczenia o charakterze uniwersalnym, który wywołuje np. radość i szczęście, ale także strach, co w efekcie może doprowadzić do reakcji ucieczki.
Odruch pnia mózgu i audiomarketing
Sytuacja, w której konsument bezrefleksyjnie opuszcza dane miejsce sprzedaży ze względu na zbyt głośną muzykę to naturalna reakcja ucieczki. Szukasz środowiska bardziej komfortowego i przyjaznego. Czasami po wyjściu z hałaśliwego otoczenia myślisz sobie: „Uff! Prędko nie wrócę do tego sklepu”.
Zarządzający danym miejscem powinni mieć świadomość z konsekwencji nieumiejętnie wdrażanej strategii audiomarketingu. Zbyt głośna muzyka może stać się elementem, który będzie przekładał się na negatywne doświadczenie z miejsca sprzedaży. Zamiast generować reakcje typu dążenia, będzie prowadzić do reakcji unikania, także w perspektywie długofalowej.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Siła emocji w audiomarketingu lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784