Siła emocji w audiomarketingu
Według Martina Lindstroma, pioniera marketingu sensorycznego najważniejszą siłą, jaka popycha nas do zakupów są emocje. Jaką rolę odgrywają mechanizmy wywoływania reakcji emocjonalnych na muzykę w miejscu sprzedaży? Czym jest model BRECVEM(A) i w jaki sposób można go wykorzystać w audiomarketingu?
Atmosferyka miejsca sprzedaży
Przygaszone światła, wszechobecne lustra, miękka wykładzina, ciemne kanapy obite przyjemnym w dotyku materiałem i dźwięki dynamicznej muzyki… Wykreowany świat „imprezy” kusi i przyciąga. Nie sposób przejść obojętnie obok tak zaprojektowanego sklepu i nie zajrzeć, choćby na chwilę.
Sensoryczne elementy przestrzeni składają się na atmosferykę (ang. atmospherics) miejsca sprzedaży. Zdaniem Philipa Kotlera, jednego z najbardziej znanych teoretyków marketingu to rodzaj „niemego języka” (ang. silent language). Działa on na trzech zasadniczych płaszczyznach:
- kieruje uwagą odbiorców (ang. attention-creating medium),
- jest nośnikiem przekazu (ang. message-creating medium),
- wzbudza odpowiednie reakcje na poziomie afektywnym (ang. affect-creating medium).
W efekcie prawdopodobieństwo zakupów rośnie, a sam proces kupowania staje się emocjonalnym doświadczeniem.
Emocje i muzyka (tła) w audiomarketingu
Muzyka to ważny element współczesnego miejsca sprzedaży. Jest ona dobierana przez wyspecjalizowane firmy, które świadczą profesjonalne usługi z zakresu audiomarketingu.
Jednak audiomarketing to niezwykle skomplikowany kontekst, w jakim słuchacz ma do czynienia z muzyką. Uchwycenie relacji między muzyką a reakcją emocjonalną odbiorcy / konsumenta nie należy więc do łatwych zadań. Z pomocą przychodzą różnego typu modelowe ujęcia wypracowane przez psychologów muzyki.
Model BRECVEM(A)
W kontekście audiomarketingu przydatny staje się model BRECVEM(A), zaproponowany przez Patrika Juslina. Wskazuje on na osiem możliwych mechanizmów wzbudzania reakcji emocjonalnych na muzykę:
- odruch pnia mózgu (ang. brain stem reflex)
- porwanie rytmiczne (ang. rhythmic entrainment)
- warunkowanie ewaluacyjne (ang. evaluative conditioning)
- zarażenie emocjonalne (ang. emotional contagion)
- wyobrażenia wizualne (ang. visual imagery)
- pamięć epizodyczna (ang. episodic memory)
- oczekiwania muzyczne (ang. musical expectancy)
- ocena estetyczna (ang. aesthetic judgment)
Ich kolejność nie jest przypadkowa. Wiedzie od najmniej świadomych i zarazem najbardziej cielesnych rodzajów reakcji afektywnych do reakcji zaawansowanych pod względem poznawczym.
Dla audiomarketerów staje się wskazówką i ostrzeżeniem, ponieważ obok uniwersalnych mechanizmów oddziaływania pojawia się duża doza nieprzewidywalności. Ten sam utwór może bowiem wywołać skrajne reakcje.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Reakcje na muzykę pod kontrolą lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784