Recepta na skuteczny audiomarketing
Jak skutecznie zarządzać reakcjami konsumentów? Na czym polega ukierunkowana stymulacja i ukierunkowana asocjacja? Dlaczego mechanizmy te są wykorzystywane w audiomarketingu? Poznaj siłę i znaczenie muzyki (tła) w miejscu sprzedaży.
Marketing sensoryczny w praktyce
Centrum handlowe kusi obietnicą niepowtarzalnych doświadczeń. Witryny sklepów zachęcają do wejścia i zanurzenia się w gąszcz wieszaków, półek i niewidocznych na pierwszy rzut oka zakamarków.
Czasami docierają do Ciebie strzępki muzyki, którą rozpoznajesz i która wprawia Cię w doskonały nastrój. Podążasz za nią i przy okazji natrafiasz na intrygujący zapach, który dopełnia obraz danego miejsca, wręcz idealnego do robienia zakupów.
Visual merchandising, aromamarketing i audiomarketing stopniowo łapią Cię w swoje sidła. Lista zakupów ułożona w głowie schodzi na dalszy plan, a marketing sensoryczny i marketing doświadczeń zaczyna tryumfować.
Komunikacja muzyczna w audiomarketingu
Audiomarketing to przykład pragmatycznej komunikacji muzycznej, nastawionej na efekt. W tym przypadku nadawcą jest zazwyczaj firma, która reprezentuje daną markę. We współpracy z profesjonalnym dostawcą usług audiomarketingowych tworzy komunikat, który ma być skierowany do wybranej grupy docelowej.
Specjalnie zaprogramowana muzyka pełni kluczową rolę. Staje się bowiem kanałem, który ma umożliwić wielopoziomową transmisję różnego typu znaczeń. Celem ma być modyfikacja bądź zmiana reakcji i zachowania odbiorcy zgodnie z zamierzeniami nadawcy.
Dwa filary audiomarketingu
Według amerykańskiego psychologa Stevena Browna istnieją dwa zasadnicze typy mechanizmów, które nadawca może wykorzystać w różnego typu społecznie wzmocnionych formach komunikacji o charakterze instrumentalnym. To ukierunkowana stymulacja (ang. directed stimulation) i ukierunkowana asocjacja (ang. directed association).
Skuteczność strategii audiomarketingu w dużej mierze zależy od umiejętnego wykorzystania obu mechanizmów. Sztuką jest znalezienie odpowiedniej proporcji pomiędzy nimi z uwzględnieniem założeń nadawcy. Niestety w praktyce czasami wychodzi mieszanka wybuchowa, która odstrasza konsumentów i może przełożyć się na negatywne doświadczenie z zakupów.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Co decyduje o efekcie “tapety akustycznej” w audiomarketingu lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784