Reakcje na muzykę pod kontrolą
Jakie narzędzia wykorzystują firmy audiomarketingowe? Na czym polega efekt ukierunkowanej stymulacji? Jak osiągnąć ukierunkowaną asocjację? Poznaj kulisy audiomarketingu. Odkryj siłę i znaczenie muzyki (tła) w miejscu sprzedaży.
Po prostu posłuchaj
Przypomnij sobie, jak wygląda Twój ulubiony sklep odzieżowy. Gdzie się znajduje? Jak często do niego chodzisz? Kiedy ostatnio udało Ci się coś w nim kupić? Co to było? Czy pamiętasz, jaka muzyka (zazwyczaj) wypełnia wnętrze Twojego ulubionego sklepu? A może nie ma tam muzyki?
Jeśli ostatnie dwa pytania sprawiają Ci trudność, to nic straconego. Następnym razem wsłuchaj się w przestrzeń akustyczną tego miejsca i spróbuj „analitycznie” podejść do tematu „tapety akustycznej”.
Zastanów się, jaki mechanizm dominuje w strategii audiomarketingu Twojej ulubionej marki: ukierunkowana stymulacja (ang. directed stimulation) czy ukierunkowana asocjacja (ang. directed association)?
Zanim zanurzysz się w pejzaż akustyczny miejsca sprzedaży, poznaj kulisy obu mechanizmów.
Droga do ukierunkowanej stymulacji
Na poziomie ukierunkowanej stymulacji (ang. directed stimulation) nadawca wykorzystuje muzykę do tego, aby wywołać natychmiastowe efekty w obszarze uwagi, pobudzenia, emocji czy nastroju. W tym celu stosuje tzw. „sformalizowane środki” (ang. formulaic devices) m.in. odpowiednie skale, typ melodii (kontur), rytmikę, tempo, głośność czy rejestr itd.
Odznaczają się one wyraźnymi cechami komunikacyjnymi. Pozwalają na skuteczną transmisję zamierzonych znaczeń oraz umożliwiają osiągnięcie zakładanych efektów. To właśnie dlatego firmy audiomarketingowe przywiązują tak dużą wagę do głośności czy tempa prezentowanej muzyki.
Droga do ukierunkowanej asocjacji
Drugi element układanki to ukierunkowane asocjacje (ang. directed associations), które pojawiają się na wyższym piętrze semantyki muzycznej. Na tym poziomie środki muzyczne (ang. musical devices) są wykorzystywane do wywoływania symbolicznych skojarzeń pomiędzy strukturą muzyczną a obiektami kultury. W tym przypadku angażowane są elementy wyższego rzędu m.in. przekonania, postawy, ideologie czy stereotypy.
Zależności te są wykorzystywane przez firmy audiomarketingowe już na pierwszym etapie planowania całościowej strategii, kiedy podejmowana jest decyzja, jaki rodzaj muzyki powinien reprezentować daną markę. Mechanizm ten staje się również podstawą przedświątecznych działań audiomarketingowych, gdy na playlistach przeznaczonych do sklepów stopniowo pojawia się muzyka kojarząca się ze Świętami Bożego Narodzenia.
Czy teraz już wiesz, jaki mechanizm dominuje w Twoim ulubionym sklepie odzieżowym?
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Recepta na skuteczny audiomarketing lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784