O winie z muzyką z tle
Mariaż wina i muzyki sięga co najmniej czasów starożytnych. O ucztowaniu z winem w tle wiemy sporo. A co wiemy na temat wina, muzyki tła i psychologii zachowań konsumenckich? Czy odpowiednio dobrana muzyka może wpłynąć na rodzaj kupowanego wina?
Tafelmusik to w dosłownym tłumaczeniu: “muzyka do stołu”. Termin ten pierwotnie oznaczał muzykę (tła), która miała uprzyjemnić biesiadowanie, zwłaszcza w wieku XVII i XVIII. Współczesna Tafelmusik w restauracjach, pubach czy barach często przybiera postać audiomarketingu. Tuż przed rozpoczęciem Karnawału temat wina z muzyką w tle. Przyjrzyjmy się wybranym badaniom z zakresu psychologii zachowań konsumenckich i zależnościom między muzyką tła a wyborem wina.
Wino z muzyką klasyczną w tle
Charlesa Areni i David Kim (1993) jako pierwsi zainteresowali się problemem oddziaływania różnych gatunków muzycznych na zachowania klientów. Na przestrzeni dwóch miesięcy w sklepie z winami odtwarzali dwa rodzaje muzyki: klasyczną (wybrane utwory Mozarta, Chopina i Vivaldiego) oraz przeboje z top-listy.
Okazało się, że kupujący wydawali więcej pieniędzy, gdy w sklepie odtwarzano muzykę klasyczną. Ponadto, klienci, słysząc muzykę klasyczną, nie kupowali więcej wina, ale droższe wino. Dlaczego? Prawdopodobnie poczuli się bardziej nastrojowo i elegancko (bo tak postrzegana jest muzyka klasyczna), co w efekcie przełożyło się na kupno droższego wina.
Francuskie czy niemieckie wino?
Równie ciekawy eksperyment przeprowadzili Adrian North, David Hargreaves i Jennifer McKendrick (1999). Przez dwa tygodnie w dziale sprzedaży win w supermarkecie odtwarzali na przemian typowo francuską, akordeonową muzykę i typowo niemiecką – wykonywaną przez orkiestrę złożoną z instrumentów dętych, kojarzącą się z Oktoberfest i Bierkeller.
Okazało się, że sprzedaż win francuskich zwiększyła się , gdy w tle pojawiła się muzyka francuska; i odwrotnie – gdy nabywcy słyszeli muzykę niemiecką, kupowali więcej win niemieckich. Klienci ankietowani po wyjściu ze sklepu nie zdawali sobie sprawy z wpływu muzyki na ich decyzje zakupowe.
Muzyka tła a wybór wina
Eksperyment potwierdził, że muzyka (tła) może odegrać istotną rolę nawet w przypadku konkretnych wyborów produktowych. Co ciekawe, odbywa się to w sposób nieświadomy dla nabywców. Potwierdziły to badania ankietowe przeprowadzone na uczestnikach eksperymentu Northa i in. (1999).
Ale czy w każdym przypadku rodzaj muzyki może ostatecznie wpłynąć na decyzje o zakupie?
Z oczywistych względów muzyka prawdopodobnie będzie miała mniejszy wpływ na decyzje konsumenta, gdy klienci będą wyraźnie preferować jeden konkretny produkt lub gdy wybór produktu wymaga znacznego namysłu. Jak zauważają North i Hargreaves (2006), klient: “raczej nie kupi Ferrari zamiast Porsche, ponieważ słyszy Vivaldiego” (2006: 119). To pointa motoryzacyjna, ale zapewne dotyczy również najdroższych roczników wina.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #strefapsychologiimuzyki #musicpsychologyzone #muzykatła #audiomarketing #consumerbehaviour #marketingsensoryczny #sensorymarketing #wineandmusic #sylwiamakomaska
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Marketing sensoryczny i Boże Narodzenie oraz Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784.
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
