Marketing sensoryczny i Boże Narodzenie
Jakimi “narzędziami” posługują się firmy audiomarketingowe przed Świętami Bożego Narodzenia? Na czym polega marketing sensoryczny i percepcja krosmodalna? Odkryj siłę i znaczenie świątecznej muzyki (tła) w miejscu sprzedaży.
Galeria handlowa w okresie Świąt Bożego Narodzenia to prawdziwa świątynia konsumpcji. Klimat budują wszechobecne bombki, lampki i choinki. Dominuje kolor czerwony, zielony i złoty. Zapach cynamonu i pieczonych pierniczków przywołuje miłe wspomnienia i sprawia, że czujemy się (prawie) jak w domu. Do naszych uszu docierają dźwięki przebojów świątecznych. Last Chrismas i Jingle bells nieustannie przypominają, że Święta tuż tuż…
Zmysły pod kontrolą
Stacjonarne miejsce sprzedaży to idealny obiekt z punktu widzenia nadawcy komunikatów marketingowych. Daje on dostęp do wszystkich zmysłów klienta.
Wzrok przyciąga wystrój sklepu, oryginalne kolory czy typ oświetlenia. Rozpylane zapachy i dźwięki angażują kolejne zmysłu. Całość dopełnia możliwość dotknięcia produktów, a w przypadku kulinarnych specjałów, nawet ich spróbowania… Wszystkie wymiary środowiska komercyjnego wciągają konsumenta w spektakl marketingu sensorycznego.
Percepcja krosmodalna
Zmysły wpływają na siebie, a informacje przetwarzane w obrębie jednej modalności są modulowane przez zjawiska zachodzące w innych modalnościach. To tzw. percepcja krosmodalna. W efekcie prezentacja danego bodźca może wpływać na percepcję bodźców prezentowanych do innej modalności lub też na zdolność reagowania na te drugie. Na przykład odbierany dźwięk może również wpłynąć na percepcję wzrokową, a docierający zapach na postrzegany smak.
Świąteczna synergia zmysłów
Zależności między różnymi zmysłami to temat wielu badań eksperymentalnych. Szczególnie interesujące okazały się poszukiwania dotyczące bodźców kojarzących się ze Świętami Bożego Narodzenia.
W jednym z eksperymentów w specjalnie przygotowanym sklepie wykreowano cztery różne warunki. Autorzy badań (Spangenberg, Grohmann i Sprott 2005) wykorzystali utwory z dwóch albumów Amy Grant: Home for Christmas (muzyka świąteczna) i Heart in Motion (muzyka nieświąteczna). Muzykę (nie)świąteczną prezentowano razem z zapachem świątecznym bądź nie wprowadzano żadnego zapachu.
Okazało się, że połączenie świątecznej muzyki i świątecznego zapachu wpływa pozytywnie na ewaluację miejsca sprzedaży. Równie wysokie oceny pojawiły się w przypadku występowania samej muzyki nieświątecznej. Z kolei zapach świąteczny występujący z muzyką nieświąteczną obniżał ocenę sklepu, podobnie zresztą jak w przypadku obecności samej muzyki świątecznej.
Spójność (ang. congruency) słuchowych i zapachowych bodźców w miejscu sprzedaży przełożyła się więc na wyższą ocenę zarówno samego sklepu, jak i oferowanych w nim produktów. To jednak nie koniec. Zwiększyło się również prawdopodobieństwo ponownych odwiedzin danego miejsca.
To doskonały dowód, że spójność sensoryczna w miejscu sprzedaży generuje nie tylko krótkotrwałe efekty, ale również przekłada się na zachowania w perspektywie długofalowej.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #strefapsychologiimuzyki #musicpsychologyzone #marketingsensoryczny #sensorymarketing #Christmas #audiomarketing #sylwiamakomaska
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Audiomarketing i efekt aktywizacji wiedzy oraz Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784.
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751