Jak działa audiomarketing
Czy muzyka może wpływać na to, co kupujemy? Na czym polega efekt „tapety akustycznej” i dlaczego wykorzystuje się go w audiomarketingu? Odkryj siłę i znaczenie muzyki (tła) w miejscu sprzedaży.
Muzyka (tła) w przestrzeni komercyjnej
Kiedy robisz zakupy w centrum handlowym, zazwyczaj nie zauważasz muzyki, która towarzyszy Twojemu pobytowi. Koncentrujesz się na czymś zupełnie innym. Przechadzasz się po alejkach sklepowych w poszukiwaniu atrakcyjnych promocji…
Nie zastanawiasz się, dlaczego w jakimś miejscu czujesz się po prostu dobrze i stopniowo tracisz poczucie upływającego czasu. W końcu z jakiegoś powodu kupujesz kolejną sukienkę, bluzę, grę komputerową czy świeczkę zapachową. Jednak nawet podczas czekania w kolejce do kasy nie zdajesz sobie sprawy z obecności muzyki, która praktycznie wszędzie wlewa się do Twoich uszu.
Muzyka (tła) a impulsywne zakupy
Iluzja racjonalnych zakupów pryska w domu, kiedy odkrywasz, że nowe ubrania nie mieszczą się w szafie, a kupione rzeczy są spoza listy, na której były tylko produkty spożywcze… Zapach zapalonej świeczki przywraca dobre samopoczucie. Jednak obiecujesz sobie, że następnym razem lepiej zaplanujesz swoje zakupy.
Według badań aż 70 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest w miejscu sprzedaży, a 70 proc. Polaków kupuje pod wpływem impulsu. To doskonały powód, aby w przemyślany sposób projektować i zarządzać nowoczesnymi punktami handlowymi zgodnie z zasadami marketingu sensorycznego oraz marketingu doświadczeń. W procesie tym ważną rolę odgrywa audiomarketing.
Na czym polega audiomarketing
Audiomarketing to celowe wprowadzanie do miejsca sprzedaży różnego typu bodźców słuchowych (m.in. odpowiednio zaprogramowanej muzyki) po to, aby skutecznie oddziaływać na reakcje oraz decyzje konsumentów. Jest istotnym elementem wspomagającym nowoczesne strategie marketingowe. Wykorzystują one odpowiednią mieszankę bodźców sensorycznych, które mają działać na różne zmysły konsumentów przebywających w przestrzeni komercyjnej.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Efekt „tapety akustycznej” w audiomarketingu
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784