Co decyduje o efekcie „tapety akustycznej” w audiomarketingu?
Czy można zarządzać uwagą słuchową odbiorców? Jakie czynniki mają wpływ na dany poziom uwagi? Dowiedz się, co stoi za efektem „tapety akustycznej” w audiomarketingu.
Pomiędzy pasywnym a aktywnym odbiorem muzyki
Kiedy jesteś w centrum handlowym, zazwyczaj nie koncentrujesz swojej uwagi na muzyce, która rozbrzmiewa w sklepach, na korytarzach, w toaletach, a także na parkingu. Przechadzasz się z miejsca na miejsce i właściwie dopiero wtedy, gdy zabraknie muzyki zauważasz jej wcześniejszą obecność.
Najczęściej balansujesz między pasywnym a aktywnym odbiorem muzyki, która za sprawą audiomarketingu towarzyszy Ci praktycznie wszędzie. Muzyka stanowi tło, a po chwili, dość nieoczekiwanie wysuwa się na plan pierwszy i wyrywkowo zaczynasz przetwarzać ją w sposób aktywny.
Co wpływa na to, że muzyka jest tłem
Co decyduje o biernym bądź aktywnym sposobie odbioru muzyki w miejscu sprzedaży? Zasadniczy problem to wyznaczenie potencjalnych czynników, które mogą wpłynąć na dany poziom uwagi.
Pewnie zastanawiasz się, czy są to cechy samej muzyki (np. jej głośność, tempo, gatunek lub powtarzalność struktury muzycznej). A może decydują właściwości słuchacza (np. jego wiek, płeć czy doświadczenia muzyczne)? Co jednak, jeśli kluczową rolę odgrywa kontekst, w jakim pojawia się muzyka? Oznaczałoby to, że np. kontakt z muzyką w miejscu sprzedaży z założenia powinien przekładać się na bierny odbiór. A może wszystkie czynniki są ważne i tak naprawdę decydują relacje między nimi?
Jak widzisz, wachlarz czynników jest różnorodny, a jednoznacznej odpowiedzi brakuje.
Przepis na efekt „tapety akustycznej”
Nie ma jednego uniwersalnego sposobu zarządzania uwagą słuchową odbiorców. Efekt „tapety akustycznej” należy więc traktować jako rezultat wzajemnych interakcji pomiędzy trzema wymiarami: muzyką, słuchaczem i kontekstem, w jakim pojawia się muzyka. Słuchowy efekt będzie również zależał od oczekiwań, przyzwyczajeń i preferencji muzycznych słuchacza. Na ten aspekt szczególnie zwracają uwagę audiomarketerzy.
W każdym przypadku kontakt odbiorcy z muzyką w miejscu sprzedaży będzie charakteryzować się dość dużą dynamiką. Właśnie dlatego rezultat procesu percepcji oraz reakcje na muzykę (tła) stają się tak trudne do przewidzenia, a jeden przepis na efekt „tapety akustycznej” w audiomarketingu po prostu nie istnieje.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: Efekt „tapety akustycznej” w audiomarketingu lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784