Akustyczny driving w audiomarketingu
Jakimi „narzędziami” posługują się firmy audiomarketingowe? Na czym polega wodzenie akustyczne i dlaczego wykorzystuje się je w audiomarketingu”? Odkryj siłę i znaczenie muzyki (tła) w miejscu sprzedaży. Poznaj, co kryje litera R w modelu BRECVEM(A).
W ferworze zakupów
Gorączka wyprzedaży udziela się praktycznie każdemu. Black Friday, dwa produkty w cenie jednego, kolejny produkt z rabatem 50% … Szybkim krokiem przemierzasz kolejne stoiska, łapiesz okazje, a każda zdobycz poprawia Twój nastrój. Chcesz zaoszczędzić na zapas, więc produkty raz po raz lądują w Twoim koszyku.
Próbujesz racjonalizować swoje wybory, ale niepostrzeżenie przekraczasz zaplanowany skrupulatnie budżet. Dopiero rzut oka na paragon po odejściu od kasy wybudza Cię z letargu. O zwrotach jednak (jeszcze) nie myślisz, bo mkniesz dalej w poszukiwaniu kolejnych promocji. Na każdym kroku towarzyszy Ci muzyka, której nawet nie zauważasz.
Wodzenie akustyczne w audiomarketingu
Tempo muzyki (tła) w miejscu sprzedaży nie jest dziełem przypadku. Jeśli nadawcy zależy na zwiększeniu przepływu klientów, w tle usłyszymy dynamiczną muzykę z mocno zaznaczonym pulsem. Charakteryzuje się ona wysokim potencjałem pobudzenia.
Konsument w sposób naturalny będzie synchronizował tempo i rytm procesów fizjologicznych z muzyką np. poprzez dostrojenie przewodnictwa impulsów nerwowych, pracy serca czy oddechu. W efekcie tempo muzyki przełoży się na tempo poruszania się odbiorcy. Będzie on zwalniać bądź przyspieszać swój krok, w zależności od intencji nadawcy i zaprogramowanej „tapety akustycznej”.
Wodzenie akustyczne a emocje
Strategia wodzenia akustycznego jest bardzo często wykorzystywana w audiomarketingu. Nie tylko umożliwia ona regulowanie stanu fizjologicznego odbiorcy, ale pośrednio wpływa na jego emocje i zachowania.
Przy wolnej muzyce klient będzie spędzał więcej czasu w miejscu sprzedaży, uważniej przeglądał produkty. Natomiast szybka muzyka przełoży się na impulsywny sposób robienia zakupów i efekt wzrostu pobudzenia, który może spowodować skrócenie czasu pobytu w danym miejscu.
Efekt synchronizowania rytmu ciała z rytmem muzyki jest nazywany w psychologii muzyki porwaniem rytmicznym (ang. rhythmic entrainment). To literka R w modelu BRECVEM(A). Co ciekawe może on również wywołać reakcje afektywne i poznawcze. Przekłada się np. na uczucie radości, siły czy spokoju. Często również wywołuje poczucie przynależności i wspólnoty z osobami, które w danym momencie słyszą tę samą muzykę.
Wachlarz możliwych reakcji jest więc imponujący. Nic więc dziwnego, że mechanizm wodzenia akustycznego jest tak chętnie wykorzystywany w audiomarketingu.
Autorka: Sylwia Makomaska
#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing
W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.
Zobacz też: B jak ucieczka lub Jak działa audiomarketing
Więcej informacji:
- Sylwia Makomaska (2021), Muzyka na peryferiach uwagi. Od musique d’ameublement do audiomarketingu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://www.wuw.pl/product-pol-15438-Muzyka-na-peryferiach-uwagi-Od-musique-dameublement-do-audiomarketingu.html
- Sylwia Makomaska (2021), “Acoustic wallpaper” under control – the case of musique d’ameublement and Muzak, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 21, 39-55. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ism/article/view/34751
- Sylwia Makomaska (2019), (Shared) meaning in the strategy of audiomarketing – theory and practice, “Journal of Interdisciplinary Music Studies” 9, 18-31. https://digital.obvsg.at/jims/periodical/titleinfo/5541784