Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Akustyczny driving w audiomarketingu

Jakimi „narzędziami” posługują się firmy audiomarketingowe? Na czym polega wodzenie akustyczne i dlaczego wykorzystuje się je w audiomarketingu”? Odkryj siłę i znaczenie muzyki (tła) w miejscu sprzedaży. Poznaj, co kryje litera R w modelu BRECVEM(A).

W ferworze zakupów

Gorączka wyprzedaży udziela się praktycznie każdemu. Black Friday, dwa produkty w cenie jednego, kolejny produkt z rabatem 50% … Szybkim krokiem przemierzasz kolejne stoiska, łapiesz okazje, a każda zdobycz poprawia Twój nastrój. Chcesz zaoszczędzić na zapas, więc produkty raz po raz lądują w Twoim koszyku.

Próbujesz racjonalizować swoje wybory, ale niepostrzeżenie przekraczasz zaplanowany skrupulatnie budżet. Dopiero rzut oka na paragon po odejściu od kasy wybudza Cię z letargu. O zwrotach jednak (jeszcze) nie myślisz, bo mkniesz dalej w poszukiwaniu kolejnych promocji. Na każdym kroku towarzyszy Ci muzyka, której nawet nie zauważasz.

Wodzenie akustyczne w audiomarketingu

Tempo muzyki (tła) w miejscu sprzedaży nie jest dziełem przypadku. Jeśli nadawcy zależy na zwiększeniu przepływu klientów, w tle usłyszymy dynamiczną muzykę z mocno zaznaczonym pulsem. Charakteryzuje się ona wysokim potencjałem pobudzenia.

Konsument w sposób naturalny będzie synchronizował tempo i rytm procesów fizjologicznych z muzyką np. poprzez dostrojenie przewodnictwa impulsów nerwowych, pracy serca czy oddechu. W efekcie tempo muzyki przełoży się na tempo poruszania się odbiorcy. Będzie on zwalniać bądź przyspieszać swój krok, w zależności od intencji nadawcy i zaprogramowanej „tapety akustycznej”.

Wodzenie akustyczne a emocje

Strategia wodzenia akustycznego jest bardzo często wykorzystywana w audiomarketingu. Nie tylko umożliwia ona regulowanie stanu fizjologicznego odbiorcy, ale pośrednio wpływa na jego emocje i zachowania. 

Przy wolnej muzyce klient będzie spędzał więcej czasu w miejscu sprzedaży, uważniej przeglądał produkty. Natomiast szybka muzyka przełoży się na impulsywny sposób robienia zakupów i efekt wzrostu pobudzenia, który może spowodować skrócenie czasu pobytu w danym miejscu. 

Efekt synchronizowania rytmu ciała z rytmem muzyki jest nazywany w psychologii muzyki porwaniem rytmicznym (ang. rhythmic entrainment). To literka R w modelu BRECVEM(A). Co ciekawe może on również wywołać reakcje afektywne i poznawcze. Przekłada się np. na uczucie radości, siły czy spokoju. Często również wywołuje poczucie przynależności i wspólnoty z osobami, które w danym momencie słyszą tę samą muzykę.  

Wachlarz możliwych reakcji jest więc imponujący. Nic więc dziwnego, że mechanizm wodzenia akustycznego jest tak chętnie wykorzystywany w audiomarketingu.

Autorka: Sylwia Makomaska

 

#psychologiamuzyki #musicpsychology #marketingsensoryczny #sensorymarketing #audiomarketing #marketing

 


W Strefie Psychologii Muzyki dowiesz się, jak muzyka (tła) wpływa na konsumenta w miejscu sprzedaży. W kolejnych publikacjach wyjaśniamy, jakie zabiegi są stosowane w audiomarketingu oraz tłumaczymy, dlaczego muzyka (tła) może wywoływać również negatywne emocje.

Zobacz też: B jak ucieczka lub Jak działa audiomarketing

Więcej informacji:
james-owen-c-NBiJrhwdM-unsplash